
SERTIFIKAT ZA KORPORATIVNO UPRAVLJANJE – USLOV ZA IMENOVANJA
Pravilnik o programu stručnog usavršavanja iz oblasti korporativnog upravljanja (Sl. Glasnik 82/2024) – poslednji iz seta podzakonskih akata koje su Vlada Republike Srbije i Ministarstvo privrede trebali da donesu u roku od godinu dana od stupanja na snagu Zakona o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije – donesen je.
Pravilnikom se reguliše obaveza stručnog usavršavanja menadžmenta i članova organa upravljanja u državnim privrednim društvima i široko otvaraju vrata za profesionalizaciju upravljanja preduzećima čiji je vlasnik Republika Srbija.
Pravilnik formalizuje način sticanja Sertifikata za korporativno upravljanje, koji obavezno mora da poseduju svi članovi Odbora direktora, članovi Nadzorog odbora i članovi Skupštine.
Šta je namera Pravilnika?
Pravilnik je jedan od instrumenta za realizaciju Zakona o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije. Suština tog Zakona je profesionalizacija funkcije upravljanja. Nosioci funkcije upravljanja preduzećima u vlasništvu Republike Srbije moraju imati odgovarajuće obrazovanje kako bi mogli biti efektni u obavljanju korporativnih funkcija.
Pravilnikom se:
- Institucionalizuju uslovi za korporativno usavršavanje i postiže viši nivo kvalifikovanosti korporativnih funkcionera
- Detaljno propisuju svi bitni uslovi i procedure vezane za sticanje Sertifikata za lica koja obavljaju korporativne funkcije
- Stvaraju osnove za nove profesionalce, koji se listuju u javnom registru koji postaje izvor informacija o potencijalnim kandidatima za izbor za imenovanje na korporativne pozicije
Šta Pravilnik propisuje?
Pravilnik propisuje:
- Program obrazovanja za korporativno upravljanje
- Realizaciju edukacije
- Polaganje ispita i
- Dodelu Sertifikata za korporativno upravljanje
Program stručnog usavršavanja iz oblasti korporativnog upravljanja
Program definiše sadržaje i teme koji su predmet edukacije i polaganja ispita. Propisane su oblasti znanja o korporativnom upravljanju koje kandidati za korporativne funkcije treba da prouče kroz pripremne kurseve i na ispitu dokažu da su ih savladali.
Vrlo su kompleksna znanja koja treba da ima lice koje obavlja odgovarajuće funkcije u organima rukovođenja i upravljanja u državnim preduzećima. Programom su obuhvaćena područja korporativnog upravljanja čije poznavanje u ovom momentu predstavlja dovoljan nivo znanja da bi lice na korporativnoj funkciji moglo da kompetentno prosuđuje i donosi ili učestvuje u donošenju važnih poslovnih odluka.
U Programu stručnog obrazovanja navedeno je sedam oblasti korporativnog upravljanja koji čine sadržaj edukacije:
- Posvećenost korporativnom upravljanju i održivom poslovanju
- Struktura i funkcionisanje nadzornog odbora i odbora direktora
- Kontrolno okruženje
- Objavljivanje i transparentnost
- Odnosi sa vlasnicima
- Upravljanje odnosima sa zainteresovanim stranama
- Etička kultura, sprečavanje sukoba interesa i korupcije i društvena odgovornost
Realizacija edukacije
Realizatori edukacije su „pravna lica koja su registrovana da vrše usluge usavršavanja i edukacije odraslih na teritoriji Republike Srbije a koja su u prethodne tri godine realizovala najmanje deset obuka … iz oblasti korporativnog upravljanja“ (Čl. 34, stav 3).
Ministarstvo privrede raspisuje javni poziv za Realizatore, ispituje ispunjenost uslova i, na osnovu izveštaja Stručnog saveta, Ministar privrede donosi pojedinačna rešenja o izboru ovlašćenih realizatora i uvrštava ih u Registar. Konačna Lista Realizatora čini sastavni deo Jedinstvene evidencije korporativnog upravljanja društava kapitala.
Realizatori na svojoj internet stranici objavljuju pozive za edukaciju, obezbeđuju mesto i način realizacije nastave u trajanju od ukupno 30 časova, obezbeđuju potreban edukativni materijal, organizuju grupe za edukaciju, izvode pripremnu nastavu i podnose izveštaj Stručnom savetu o obavljenoj edukaciji.
Polaganje ispita
Pravilnikom je definisana procedura kroz koju kandidat prolazi na svom putu od prijavljivanja ispita do dobijanja sertifikata…
Dodela Sertifikata
Na osnovu izveštaja Privredne komore Srbije, Ministarstvo privrede dodeljuje kandidatima koji su položili ispit Sertifikat o položenom ispitu iz oblasti korporativnog upravljanja.
Ko je obavezan da stekne certifikat?
Zakon (Čl. 20-23.) kao obveznike za sticanje sertifikata imenuje:
- Predstavnika Republike Srbije
- Članove Nadzornog odbora, uključujući nezavisne
- Direktore društva kapitala
Uslov za imenovanje na navedene funkcije je posedovanje Sertifikata o položenom ispitu iz oblasti korporativnog obrazovanja.
Kako je organizovano okruženje za nove profesionalce?
Zakonom je institucionalizovano okruženje u kom se stiče Sertifikat za korporativno upravljanje. Prema Zakonu bitni elementi tog okruženja su:
- Ministarstvo privrede. Ono donosi Pravilnik kojim se reguliše sticanje Sertifikata, izdaje Sertifikat i vodi javni Registar lica koja su stekla Sertifikat. Uz to, Ministarstvo nadgleda Realizatore i rad Privredne komore u organizovanju ispita.
- Realizator je od Ministarstva prihvaćeno i u Registar realizatora uvršteno pravno lice, koje je putem javnog konkursa izabrano da organizuje i izvodi nastavu prema utvrđenom Programu stručnog usavršavanja.
- Privredna komora Srbije organizuje i sprovodi polaganje ispita za dobijanje Sertifikata za korporativno upravljanje.
Obaveze sticanja Sertifikata za postojeće korporativne funkcionere
Prema Čl. 47. Zakona, lica koja na početku primene Zakona (15.09.2024. godine) obavljaju funkciju, dužna su da polože ispit u roku od godine dana od početka primena Zakona, što znači do 15.09.2025. godine.
Oni koji budu imenovani na funkciju u korporativnoj upravi nakon početka primene ovog Zakona, mogu stupiti na funkciju iako nemaju Sertifikat o položenom ispitu iz korporativnog upravljanja, s tim da su dužni da polože ispit u roku od godinu dana od dana imenovanja.
Kakav je scenario događaja?
Scenario događaja po kom se ide od prijavljivanja ispita do sticanja Sertifikata:
- Najpre Ministarstvo privrede bira Realizatore i uvrštava ih u poseban javni registar.
- Realizatori organizuju i drže nastavu i izdaju potvrde za one koji su prošli kroz obuku.
- Potom Komora raspisuje poziv za prijavljivanje kandidata i organizuje polaganje ispita radi sticanja Sertifikata za korporativno upravljanje.
- Komora šalje Ministarstvu Izveštaj o obavljenom ispitu i spisak onih koji su položili.
- Ministarstvo prima izveštaj, Stručni savet verifikuje rezultate i objavljuje ih na svojoj internet stranici.
- Ministarstvo na internet stranici objavljuje javni Registar onih koji su stekli Sertifikat za korporativno upravljanje.
www.ief.rs – adresa na kojoj možete pratiti događaje vezane za sertifikovanja.
Institut za ekonomiku i finansije će na svojoj internet stranici pratiti realizaciju Programa stručnog usavršavanja iz oblasti korporativnog upravljanja i objavljivati sve bitne događaje vezane za tematiku sticanja Sertifikata za korporativno upravljanje.
Povezani tekst
Najava seminara
28.02.2025
06.03.2025
April 2025