Zakon o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije (Službeni glasnik 2023.) zahteva temeljito menjanje statusa državnih preduzeća. Reč je o populaciji preduzeća koja ima kardinalnu važnost za ekonomiji Srbije. Ta važnost bazira na: visokom doprinosu bruto domaćem proizvodu, visokoj vrednosti imovine, velikoj vrednosti kapitala, vrlo značajnom broju zaposlenih, uticaju na kvalitet života stanovništva i stanje ekonomiju Srbije u celini.
Svet se decenijama dugo borio protiv državnih preduzeća, zagovarao njihovo privatizovanje, ali se iza zavese tih priči odigravalo njihovo jačanje. Konačno je, svi su izgledi, globalno prihvaćeno njihovo egzistiranje upravo pod krovom države, pa su sačinjeni brojni regulatorni okviri, institucionalizovano korporativno upravljanje, publikovana mnoga uputstva za njihovo uređenje i držanje pod kontrolom. Sve sa namerom da budu što bliže očekivanjima koje im vlasnik i javnost postavlja. Rečju, stvorena je nova osnova statusno pozicioniranje i efikasno upravljanje upravljanje njima.
Za prilike u Srbiji, pod mentorstvom Međunarodnog monetarnog fonda, u okviru njihovog programa pomoći Srbiji da unapređuje svoju ekonomiju, spremljen je i usvojen zakon za regulisanje njihovog ustrojstva i kontrolu na svim nivoima. Zakon je usvojen u septembru 2023. godine, stupio na snagu istog meseca, a primenjuje se od 14. Septembra 2024. godine.
Deo programa svoje aktivnosti Institut za ekonomiku i finansije koncentrisao je upravo na ovom zakonu. On ulazi u primenu, pa je akterima korporatizacije potrebno mnogo usmeravajućih i konkretnih informacija koje su osnove za odluke kojima će oblikovati svoje kompanije.
Imamo bogato iskustvo u korporativnom savetodavstvu, a na raspolaganju smo korporativnim upravnicima za pružanje usluga koje doprinose većoj efektnosti korporativnog organizovanja, koje u krajnjem vodi višoj efektnosti realizacije ciljeva.
Show More. . .
Monitor korporatizacije
Korporatizacija je suština primene Zakona o upravljanju privrednim društvima koja su u vlasništvu Republike Srbije. Zakon tretira vlasničku funkciju države Srbije. Otuda se može postaviti jednačina u kojoj je leva strana primena Zakona a desna Korporatizacija.
Državna preduzeća u Srbiji su pred kompleksnim zahvatom preobražaja svoje vlasničke funkcije. To zahteva mnogo ekspertnosti, saradnje mnogih i čvrstu koordinaciju. Pod izazovima preobražaja su organi upravljanja u državi – ministarstvo privrede je mesto iz kojeg će delovati država u usmeravanju i kontroli – i organi upravljanja u preduzećima.
Zakon je tranzitivni, jer definiše prelaz iz postojećeg načina organizovanja vlasničke funkcije u stanje kako to diktira zakonodavac.
Istovremeno, Zakon je statusni, jer definiše novi status državnih preduzeća u delu organizacije vlasničke funkcije. U ostalim statusnim obeležjima državna preduzeća su regulisana Zakonom o privrednim društvima. Nas monitoring pokriva kako tranziciju državnih preduzeća tako i njihovo delovanje u novom statusu uspostavljene korporatizacije. Analiza se može izvoditi iz svih relevantnih uglova: upravljačkih, organizacionih, finansijskih, pravnih, kadrovskih.. Svi ovi aspekti su samo aspekti, što znači da pokrivaju deo, a istina je u celini, pa tek analize koja pokriva celinu daje vredne uvide.
Korporativni funkcioner
Zakon visoku pažnju posvećuje nosiocima vlasničke funkcije – korporativnim funkcionerima. Kvalitet korporativnog upravljanja zavisi ode kvaliteta odlučivanja, koje zavisi od kvaliteta onih koji odlučuju. Otuda je zakonodavac regulisao učesnike u korporativnom upravljanju, zahtevajući od njih da se korporativno obrazuju i dokazuju da se obrazuju. S druge strane, razvijeni su organi za obrazovanje i javno objavljivanje informacija o onima koji su imaoci certifikata o korporativnom obrazovanju. Preduzeća mogu u svoj Nadzorni odbor birati samo one koji imaju certifikate, naravno uz dokazivanje i drugi kvalifikacija i odsustva sukoba interesa.
Razvili smo paket usluga korporativnim funkcionerima, servirajući ih sa kursevima, seminarima i informisanjem kako bi se držali na nivou zahteva efektnih članova Nadzornog odbora i drugih funkcija u korporativnom upravljanju.

Analize državnih preduzeća
Činjenice su uvek u pravu. One su temelj svega, ali one su predmet interpretacija. Iz mase podataka treba izvući karakteristične pojave, osvetliti ih i staviti na pažnju interesentima.
U Institutu za ekonomiku i finansije organizovani smo da pratimo državna preduzeća u celini i pojedinačno. Državna preduzeća jesu celina po tome što dele zajednička svojstva: jedan vlasnik, specifične funkcije u okviru javnog interesa, velika masa kapitala, veliki broj zaposlenih.. I sva snažno utiču na celu ekonomiju. Ova privlače veliku pažnju javnosti. Na njih se vrši neprekidni pritisak da budu bolji u proizvodima i uslugama koje stvaraju, da budu što efikasniji i transparentniji, da budu socijalno odgovorni.
Ciljevi analiza koje vršimo u području državnih preduzeća su upravo u tome da se prate, otkrivaju i signalizuju značajne pojave tokom njihovog funkcionisanja. I da se omoguće zaključci čitaoca o onome sto je predmet analize. Osnov za analize su javno publikovani podaci.